Alexandru Slusari: Consecvența și filosofia politică a PPDA

Citesc cu mare nedumerire unele comentarii isterice despre oferta Platformei DA privind alegerile prezidențiale. Haideți eu să încerc încă odată să explic succint și structurat logica, consecvența și filosofia politică a formațiunii noastre.

1. Martie 2016. Sub presiunea Platformei și a peste 400 de mii de semnături colectate pentru referendum, poporul a redobândit dreptul să-ll aleagă Președinte direct. Platforma atunci a fost poziționată în toate sondajele cel mai bine din toate partidele proeuropene și naționale. Însă, Andrei Năstase a ieșit cu propunerea identificării unui candidat comun pentru toate partidele cu profil antioligarhic după exemplu Iugoslaviei cu profesorul Coștunița. Oferta noastră a fost respinsă de mai multe forțe politice,

2. Andrei Năstase în continuare a demonstrat un exemplu inedit de sacrificiu politic, cănd de dragul cauzei s-a retras din cursa prezidențială în condițiile a cel puțin șanselor egale în raport cu doamna Sandu. Caritatea politică ne-a costat mult în următorii doi ani, pănă la alegerile municipale 2018. Orice partid serios are structurile teritoriale eficiente, care în 2016 au fost nevoite să lucreze pentru candidatul altui partid. După alegeri prezidențiale noi am pierdut enorm sub aspect mediatic. Iar în prezent suntem lipsiți și de dreptul de a obține subvențiile de la stat pentru acel scrutin. Am rezistat datorită caracterului partidului, născut în stradă.

3. Acum suntem în anul 2020. Avem alegeri prezidențiale întro republica parlamentară. Se alege o sîngură persoana, nu o listă de deputați de la un bloc politic. Totodată, după logica juridică și cea elementară nu avem nevoie nici de tătuca și nici de mămuca a națiunii. Avem două scopuri majore - a) să-l dăm jos pe Dodon pentru ca acesta să fie diferit justiției și b) să revenim la normalitatea politico-juridică, cănd Președinte își exercită atribuțiile conform legislației și să nu facă "nareaduri" cu chemarea la el prim-ministrului și președintele Parlamentului, nevorbind de încercările de a controla justiția. Desigur, de dorit că viitorul șeful statului să contribuie la maximum la declanșarea alegerilor parlamentare anticipate.

4. Reieșind din situația politică și păstrănd consecvența, Platforma DA a propus ca toate forțele proeuropene și naționale să se așeze la masa de negocieri și să identifice acum, cu 9 luni înainte de alegeri, un candidat comun nepartiinic. Posibil cu sprijinul societății civile, care poate propune mai multe candidature. De la noi să cer nume, dar dacă noi îl pronunțăm măcar unu, riscăm imediat să fim atacați că aceasta persoana este afiliată Platformei. Toate numele pot fi propuse și dezbătute în cadrul discuției comune, dacă în principiu se agreează ideea.

5. Un candidat neafiliat niciunui partid, dar susținut de toate formațiunile proeuropene, scoate toate animozitățile și canibalism reciproc în campania electorală dintre aceste partide. Nu o să mai avem un președinte, care să fie formal nepartiinic, dar neformal - lider unui partid. Și repet încă odată, acest președinte urmează să execute atribuțiile limitate, prevăzute de Constituția.

Dacă nu există logica în oferta Platformei DA, detalizată mai sus, vreau să aud argumente, dar nu negațiile exaltate a unor personaje, care susțineau așa zisă unitatea proeuropeană cu participarea lui Plahotniuc în perioada, când Platforma DA cu riscuri enorme pentru viața și libertatea activiștilor săi se lupta cu un regim criminal.

Alexandr Slusari
Вернуться назад