Curtea de Conturi: Darea în concesiune a Aeroportului, o ecuație cu multe necunoscute

„Din cauza lipsei unor prevederi explicite în contractul de concesiune se relevă imposibilitatea determinării valorii, ce urmează a fi restituită statului în contul activelor transmise în concesiune la expirarea contractului sau rezilierea acestuia”, se menționează în Raportul de audit al Curții de Conturi privind conformitatea încheierii și executării prevederilor Contractului de parteneriat public-privat pentru concesionarea activelor întreprinderii de stat „Aeroportul Internațional Chișinău” (ÎS AIC), prezentat vineri în ședință publică, transmite IPN.

Echipa de audit a Curții de Conturi a evidențiat o serie de nereguli, care au creat această situație, începând cu studiul de fezabilitate, elaborat de Agenția Proprietății Publice, ce a anticipat darea în concesiune a activelor IS AIC. Studiul nu a întrunit în totalitate standardele și condițiile de selectare a partenerului privat.

Astfel, nu a fost apreciată corect situația financiară a ÎS AIC, care, precum se menționează în Raportul de audit, în perioada anilor 2008-2012 avea un trend crescător, mijloacele necesare pentru modernizare fiind scutite de impozitare.  Aceste mijloace, 47 mln. euro fiind puse la dispoziție prin împrumuturi de la BERD și BEI, suplimentate ulterior cu încă 5 mln. euro.

Legea cu privire la concesionare prevede că selectarea partenerului privat se face prin concurs deschis. Însă, printr-o decizie a Guvernului din 30 mai 2013, selectarea s-a efectuat prin concurs închis. Deși inițial au fost identificate 7 companii, care ar fi putut să participe la concurs, din cauza că nu s-a putut concluziona asupra competenței lor profesionale și situației financiare, invitații de a participa la concurs au fost expediate doar la doi ofertanți: „Aeroportul Internațional Vnukovo” și Asociația Persoanelor Juridice, fondată de „Habarovsky Aiport” SA,  „Kolomenschy Zavod” și SRL „Avia Invest”.

Prima ofertă a fost respinsă pentru că era prezentată doar „în limba engleză” și câștigătoare a fost declară SRL „Avia Invest.

Contractul de concesiune este pe 49 de ani, iar ”Avia Invest” s-a obligat să facă investiții în dezvoltarea infrastructurii ÎS AIC în valoare de 244 mln. euro, în mai multe etape.

Echipa de audit a Curții de Conturi menționează că printre activele concesionate se înscriu 367,7 hectare de teren. Însă doar 338,3 hectare cu o valoare nominală de 437 mln. lei sunt înregistrate în Registrul Bunurilor Imobile. Pentru 25,4 hectare nici Agenția Proprietății Publice, nici ÎS AIC nu dețin titlu de proprietate.

În perioada noiembrie 2013 - august 2019, SRL Avia Invest a atribuit la investiții efectuate 1374, 3 mln. lei, incluzând în această cifră și obiective neindicate în contractul de concesiune (cafenea, restaurant, altele).

Din suma totală a investițiilor în active pe termen lung de 1210,06 mln. lei, efectuate în perioada noiembrie 2013-august 2019, înregistrate în registrele contabile ale Avia Invest, 22,1 mln. lei sunt dobânzi capitalizate aferente creditelor, împrumuturilor și leasingului financiar. Echipa de audit consideră că atribuirea și acceptarea la valoarea investițiilor a dobânzilor (30,33 mln. lei) nu este oportună, ținând cont de faptul acordării în aceiași perioadă a unor împrumuturi către părți terțe cu condiții favorizante sau fără dobândă.

Contractul de concesiune nu a prevăzut cursul la care vor fi convertire în euro valorile investițiilor efectuate în lei pentru a putea fi comparate cu indicatorii stabiliți în contractul de concesiune. Astfel, valoarea în euro a investițiilor a fost solicitată de către APP de la concesionar, fără ca acea Comisie, care monitorizează îndeplinirea contractului de concesionare, să se asigure la ce curs s-a efectuat convertirea.

„Urmare a celor indicate valoarea investițiilor acceptate de Comisia de monitorizare nu reprezintă o valoare reală a investițiilor concesionale”, se precizează Raportul de  audit.

În acest context, auditul denotă că respectiva Comisie nu a solicitat implicarea unor experți financiari/ingineri, conform prevederilor contractuale, pentru a se expune asupra volumului lucrărilor executate și corespunderii.

Comisia de monitorizare nu s-a expus nici asupra activității economico-financiare a întreprinderii concesionale, surselor de finanțare a investițiilor. Nici nu a intervenit cu recomandări privind împrumuturile acordate de concesionar la rata dobânzii de 0 % unor terțe persoane și, totodată, contractării de către acesta a creditelor și împrumuturilor la o rată a dobânzii de 14,5%.

Raportul de audit relevă și alte nereguli aferente salarizării angajaților, unor cheltuieli pentru reparații, investiții imobiliare.

Referitor la construcția noului terminal, care urma să se încheie la finele primei etape de investiții, s-a menționat că, deocamdată a fost elaborat doar planul și macheta acestuia.

Deputatul Petru Jardan, care a activat în diverse funcții la ÎS AIC și la Avia Invest, a spus că prima etapă de investiții a avut ca scop asigurarea unui nivel de deservire a 750 pasageri într-o direcție pe oră și că acesta a fost atins. El a menționat că la etapa a doua Avia Invest urmează să investească 115,5 mln. euro în construcții terminalului nou, terminalul Cargo și altor obiective.
Вернуться назад