Deciziile privind instituirea măsurilor restrictive, pe perioada stării de urgență, vor fi luate de către Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova. Hotărârile comisiei vor intra în vigoare la data emiterii și sunt obligatorii. Printre membrii Comisia pentru Situații Excepționale se regăsesc miniștrii Finanțelor, Afacerilor Interne, Apărării, Justiției și Agriculturii, iar din partea Ministerului Sănătății doar un singur reprezentat – secretara de stat Tatiana Zatîc, care asigură interimatul funcției de ministru al Sănătății.
Astfel până pe 30 mai, Comisia va emite dispoziții în vederea instituirea unui regim special de intrare și ieșire din țară, instituirea unui regim special de circulație pe teritoriul țării, introducerea regimului de carantină și luarea altor măsuri obligatorii, dar și stabilirea unui regim special de lucru pentru toate entitățile.
Vedeți mai jos lista membrilor comisiei:
• Prim-ministru, interimatul funcției fiind în prezent asigurat de Aureliu Ciocoi, tot el ministru interimar de Externe;
• Viceprim-ministrul interimar pentru Reintegrare, Olga Cebotari;
• Ministrul Economiei și Infrastructurii, interimatul funcției fiind asigurat de secretara de stat, Lilia Palii;
• Ministrul interimar de Interne, Pavel Voicu;
• Secretarul general al Guvernului, Liliana Iaconi;
• Ministrul Finanţelor, interimatul funcției fiind asigurat de secretara de stat Tatiana Ivanicichina;
• Ministrul interimar al Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului, Ion Perju;
• Ministrul interimar al Educației, Culturii și Cercetării, Lilia Pogolșa;
• Ministrul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, interimatul funcției fiind asigurat de secretara de stat Tatiana Zatîc;
• Ministrul interimar al Justiției, Fadei Nagacevschi;
• Ministrul interimar al Apărării, Victor Gaiciuc;
• Directorul general al Agenției Relații Funciare și Cadastru, Anatolie Ghilaș;
• Directorul general al Agenției Rezerve Materiale, Gheorghe Tretiacov;
• Directorul Agenției „Moldsilva”, Dumitru Cojocaru;
• Directorul Centrului Național Anticorupție, Ruslan Flocea;
• Procurorul general, Alexandr Stoianoglo;
• Directorul Serviciului de Informații și Securitate, Alexandr Esaulenco;
• Președintele Academiei de Științe a Moldovei, Ion Tighineanu;
• Guvernatorul UTA Găgăuziari, Irina Vlah;
• Șeful Direcției operații a Direcției generale planificare, coordonare și operații a Inspectoratului General pentru Situații de Urgenta al Ministerului Afacerilor Interne;
• Directorul general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică, Veaceslav Untilă;
• Director al Serviciului național unic pentru apelurile de urgență 112, Liviu Oboroc;
• Președintele Consiliului de Administrație SA „Moldovagaz”, Vadim Ceban;
• Directorul general al ÎS „Moldelectrica”, Ghennadi Dimov.
Starea de urgență a fost votată de 52 de deputați, care fac parte din PSRM și Partidul „Șor”, după solicitarea Guvernului în exercițiu. Inițial, starea de urgență a fost instituită fără a fi anunțate alte măsuri decât cele aprobate pe data de 19 martie curent de CNESP.
Ulterior, pe 1 aprilie Comisia pentru Situații Excepționale s-a întrunit în ședință. Atunci, membrii CSE au dispus desfășurarea procesului educațional la distanță, cu excepția grădinițelor. În ceea ce privește modalitatea de lucru a instituțiilor publice și private, Comisia a stabilit că, conducerea acestora va atrage la serviciu până la 30% din personalul care este antrenat în activitatea de birou, restul angajaților vor munci de la distanță. În entitățile care nu pot asigura munca la distanță, aceasta se va organiza pe grupe. În același timp, Agenția Servicii Publice va activa în baza programărilor prealabile, astfel încât să se evite formarea cozilor.
A fost luată hotărârea de a institui, începând cu 3 aprilie 2021, regim special de circulație a persoanelor, în orașele Chișinău și Bălți. Se interzice deplasarea în afara locuințelor în intervalul orelor 23:00 – 05:00. Excepție fac persoanele care se deplasează în interes profesional, pentru asistență medicală, achiziționarea de medicamente, sau îngrijirea persoanelor apropiate. Aceștia vor trebui să prezinte misiunilor de patrulare o declarație pe propria răspundere sau să arate permisul de muncă.
În plus, se interzice aflarea persoanelor în spații publice, cum ar fi parcuri, zone de agrement, terenuri de joacă, sau terenuri sportive. Ulterior, autoritățile locale de la Bălți și Chișinău au declarat că plimbările în parcuri sunt permise. Membrii Comisiei au decis că în cazul în care o unitate economică va încălca măsurile de sănătate publică sau va pune în pericol sănătatea cetățenilor, activitatea acesteia va fi suspendată pe perioada stării de urgență.
Totodată, a fost instituit moratoriu, până la 30 mai 2021, asupra controalelor de stat planificate de către organele abilitate cu funcții de control asupra activității de întreprinzător. Această interdicție nu se aplică controalelor efectuate de către ANSA, ANSP, IPM și ANRE.