Michael Bloomberg, candidat pentru a fi desemnat reprezentantul democraţilor în alegerile prezidenţiale din SUA, a declarat pentru Reuters că este gata să cheltuiască o mare parte din averea sa pentru a-l scoate pe republicanul Donald Trump din Casa Albă în 2020 şi a respins criticile rivalilor democraţi pentru nominalizare potrivit cărora miliardarul încearcă să cumpere alegerile.
Al optulea în lista Forbes a celor mai bogaţi americani, Bloomberg a cheltuit pentru anunţurile promoţionale din campania începută în noiembrie mai mult decît principalii rivali democraţi în ultimul an.
„Prioritatea numărul unu este să scăpăm de Donald Trump. Îmi cheltuiesc toţi banii pentru a scăpa de Trump”, a declarat Bloomberg aflat în turneul electoral în Texas, unul dintre cele 14 state care vor vota pe 3 martie. „Vreţi să cheltuiesc mai mult sau mai puţin? Punct”.
Senatoarea Elizabeth Warren, unul dintre principalii candidaţi democraţi, care a promis că va elimina banii din politică, l-a criticat pe Bloomberg cînd el şi-a lansat campania cu un spot publicitar TV de 37 de milioane de dolari, acuzîndu-l pe fostul primar al oraşului New York că încearcă să cumpere democraţia americană.
„Sunt doar chestiuni politice, sperînd să mă prindă din urmă şi nu le place că fac asta pentru că reprezintă competiţie, nu pentru că este o politică proastă”, a mai spus Bloomberg.
El a intrat în cursă după ce avuseseră loc deja şase dezbateri ale democraţilor. În sondaje, Bloomberg se află pe locul al cincilea, după Joe Biden, Bernie Sanders, Warren şi Pete Buttigieg.
Bloomberg, fost republican care a făcut avere din vînzarea de informaţii financiare către firme de pe Wall Street, spune că toţi patru sînt prea liberali pentru a-l învinge pe Trump. „Unul dintre motivele pentru care cred rezonabil că l-aş putea învinge pe Trump este că voi fi acceptabil pentru republicanii moderaţi”.
„Fie că vă place sau nu, nu poţi cîştiga alegerile dacă nu îi faci pe republicanii moderaţi să treacă linia. Ceilalţi sînt mult prea liberali pentru ei şi ei vor vota sigur pentru Donald Trump”.
Discursurile lui din campanie au atras un număr modest de oameni - cîteva sute în Austin şi mai puţini în San Antonio. Mulţi dintre cei care au participat au spus că sînt independenţi sau foşti susţinători ai lui Trump şi că au aflat de candidatura lui Bloomberg datorită reclamelor.
Mesajele advertoriale ale lui Bloomberg au dominat posturile de televiziune la nivel naţional şi în Texas.
Doar în acest stat, pînă la jumătatea lunii ianuarie, Bloomberg a plătit peste 15 milioane de dolari pentru reclame TV, potrivit lui Mark Jones de la Rice University din Houston.
Această cifră depăşeşte suma cheltuită, cumulat, de ceilalţi candidaţi democraţi în 2019, potrivit unei analize Kantar/CMAG.
Pentru ediţia de anul acesta a finalei Super Bowl, care va avea loc pe 2 februarie, la Miami, Trump şi Bloomberg plănuiesc să difuzeze cîte un clip advertorial de 60 de secunde.
Reprezentanţii campaniei lui Trump au spus că au fost plătiţi 10 milioane de dolari pentru timpul de emisie. Anul trecut, finala campionatului de fotbal american a fost urmărită de peste 100 de milioane de telespectatori.
„Nu poţi ajunge la 330 de milioane de oameni strîngînd mîini. Televiziunea încă este mediul magic”, a adăugat Bloomberg. „Dacă Super Bowl nu ar fi ajuns la incredibil de mulţi oameni, nu ar cere atît de mult sau nimeni nu ar plăti. Acesta este capitalismul la treabă”.